Sytuacja rynkowa
Branża Automotive na zakręcie
• Dlaczego europejski sektor motoryzacyjny zmaga się z presją wysokich kosztów i chińskiej konkurencji?
• Czy niskie wyceny akcji w branży motoryzacyjnej to okazja dla inwestorów?
• Jak wymuszona transformacja w stronę elektromobilności zmienia globalny rynek samochodowy?
Sektor motoryzacyjny w kryzysie
Sektor motoryzacyjny stoi dziś przed szeregiem wyzwań, które negatywnie wpływają na jego kondycję. Podczas gdy globalne rynki akcji w ostatnim roku notowały wzrosty, branża motoryzacyjna znalazła się pod presją, odnotowując spadki i osiągając wieloletnie minima wycen. Czy obecne problemy zwiastują trwały kryzys, czy raczej stanowią potencjalną okazję dla inwestorów?
Wykres 1. Globalny rynek akcji na tle branży automotive (wykres MSCI World Index i STOXX Europe 600 Automobiles & Parts EUR Price Index (.SXAP))
Źródło: Bloomberg
Problemy sektora motoryzacyjnego
1. Słabnący popyt i wysokie ceny samochodów
Wysokie koszty produkcji, w tym energii i pracy, a także rosnące ceny surowców, sprawiły, że ceny samochodów osiągnęły rekordowe poziomy. W efekcie konsumenci coraz częściej rezygnują z zakupu nowych pojazdów, co dodatkowo pogłębia kryzys popytowy.
2. Wymuszona transformacja w stronę elektromobilności
Legislacja w Europie wymuszająca produkcję pojazdów elektrycznych obciąża finansowo wielu producentów. Inwestycje w nowe technologie są kosztowne, a konkurencja z Chin, które dominują na rynku elektryków, jeszcze bardziej pogłębia trudności europejskich firm.
3. Problemy strukturalne i presja kosztowa
Volkswagen, jeden z liderów branży, niedawno wypowiedział porozumienie ze stroną związkową, zapowiadając redukcję etatów i zamknięcie części fabryk w Niemczech – co byłoby pierwszym takim przypadkiem w historii. To symboliczne dla całego sektora, który boryka się z wysokimi kosztami pracy w Europie i rosnącymi kosztami energii.
4. Skutki pandemii COVID-19
Skutki pandemii odczuwane są w sektorze do dzisiaj. Zakłócenia w łańcuchach dostaw, niedobory półprzewodników oraz zmieniające się preferencje konsumentów wpłynęły na ograniczenie zdolności produkcyjnych oraz popytu na rynku.
Perspektywy i niskie wyceny
Obecne wyceny sektora motoryzacyjnego są bliskie wieloletnich minimów. Wskaźniki P/E (cena/zysk) wielu firm z branży spadły do poziomów, które mogą wskazywać na atrakcyjność inwestycyjną, szczególnie w porównaniu z szerokim rynkiem, który w ostatnich latach zanotował wzrosty. Prognozowane wskaźniki P/E dla nadchodzących lat sugerują możliwość poprawy sytuacji, co może dać nadzieję na przystosowanie się do nowych realiów rynkowych.
Wykres 2. Znormalizowane kursy spółek Toyota, BMW, Mercedes, Volkswagen za ostatnie 10 lat.
Tabela 1. Prognozowane wskaźniki P/E na kolejny rok
Dane: Bloomberg
Podsumowanie
Obecne wyzwania sektora motoryzacyjnego mają charakter wieloaspektowy, obejmujący zarówno problemy strukturalne jak i globalne zmiany rynkowe. Redukcja kosztów, dalsza optymalizacja procesów oraz dostosowanie się do rosnącej konkurencji ze strony Chin mogą pomóc firmom odzyskać stabilność. Choć bieżąca sytuacja pozostaje trudna warto obserwować rozwój wydarzeń, które mogą zmienić obraz całej branży.
autor: Artur Janoszek
WAŻNE INFORMACJE
Materiał został wydany jedynie w celach informacyjnych i nie jest ofertą ani zachętą do dokonywania transakcji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych. Materiał ten nie stanowi analizy inwestycyjnej, analizy finansowej ani innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Materiał nie stanowi również „informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną”, ani „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE, ani usługi doradztwa inwestycyjnego. Usługa doradztwa inwestycyjnego jest świadczona na podstawie odrębnej umowy o doradztwo inwestycyjne.
Prezentowane stopy zwrotu nie uwzględniają kosztów związanych z nabyciem i zbyciem instrumentów finansowych (np. opłaty manipulacyjnej, prowizji maklerskiej). Konieczności poniesienia tych opłat powoduje zmniejszenie rzeczywistego zwrotu z inwestycji. Prezentowane stopy zwrotu nie stanowią gwarancji osiągnięcia podobnych wyników w przyszłości, są wynikiem inwestycyjnym osiągniętym w konkretnym okresie historycznym.
Biuro Maklerskie ostrzega, że inwestowanie w instrumenty finansowe wiąże się z ryzykiem utraty części lub nawet całości zainwestowanych środków. W szczególności Biuro Maklerskie zwraca uwagę, iż na cenę instrumentów finansowych wpływ ma wiele czynników, jak m. in. zmieniające się warunki ekonomiczne, prawne, polityczne i podatkowe, których niejednokrotnie nie można przewidzieć, lub które mogą być trudne do przewidzenia na etapie sporządzania niniejszego materiału.
Treść materiału wyraża wiedzę oraz poglądy autorów według stanu na dzień sporządzenia. Opracowanie zostało sporządzone z rzetelnością i starannością, przy zachowaniu zasad metodologicznej poprawności, na podstawie ogólnodostępnych informacji, uznanych przez Biuro Maklerskie za wiarygodne.
Informacje zawarte w komentarzu mogą być wykorzystywane wyłącznie dla własnych potrzeb i nie mogą być kopiowane w jakiejkolwiek formie ani przekazywane osobom trzecim.
Komentarz ani informacje zawarte w komentarzu nie mogą być rozpowszechniane w żadnej innej jurysdykcji, w której takie rozpowszechnianie byłoby sprzeczne z prawem.