0 zł prowizji za obrót ETF/ETC na GPW Skorzystaj z promocji tylko do 30.12.br. Sprawdź + nota prawna
Złap ekstra premię na emeryturę Załóż rachunek maklerski IKE lub IKZE i zyskaj nawet do 400 zł Sprawdź szczegóły promocji + nota prawna
Rynki zagraniczne Globalne giełdy w Twoim zasięgu! Inwestuj na rynkach zagranicznych! + nota prawna
Zadbaj o środowisko Wyraź zgodę na przesyłanie dokumentów drogą elektroniczną Bankowość internetowa Ustawienia>Zgody i oświadczenia>Sposób otrzymywania dokumentów od Biura Maklerskiego

Sytuacja rynkowa

28-06-2024

Problemy europejskiej branży automotive w obszarze EV

  • Spadająca sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie
  • Nowe cła EU na samochody elektryczne z Chin
  • Niepewność w europejskim sektorze Automotive
  • Akcje producentów samochodów pod presją
  • Wygasanie dopłat do zakupu elektryków

Wykres 1. Indeks akcji spółek sektora automotive strefy euro na tle szerokiego europejskiego rynku akcji

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Bloomberg

W ostatnich tygodniach indeks akcji spółek sektora Automotive w Europie wykazuje słabsze wyniki w porównaniu z szerokim europejskim rynkiem akcji. Niższe wyceny są bezpośrednio związane ze spadkiem sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie, wycofaniem się z dotacji na zakup samochodów elektrycznych w Niemczech, potencjalną wojną celną z Chinami i coraz większym udziałem w sprzedaży tańszych elektryków z Chin. Wszystko to wymusza presje na marże europejskich producentów i powoduje niepewność w branży motoryzacyjnej. Indeks STOXX Europe 600 Automobiles & Parts skupiający spółki z tego sektora stracił na wartości 13% od początku marca 2024.

Wykres 2. Sprzedaż samochodów elektrycznych w EU (zmiana % w porównaniu z rokiem poprzednim)

Źródło: Bloomberg, European Automobile Manufacturers’ Association

Mimo spadków, sprzedaż aut elektrycznych w UE wzrosła jednak w stosunku do zeszłego roku o 4%, co świadczy o dalszym, choć wolniejszym rozwoju rynku.

W 2023 roku sprzedaż nowych samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym była w UE aż o 37%. wyższa niż rok wcześniej. W 2024 roku nie widać szans na powtórkę takiego skokowego wzrostu co zmusza koncerny motoryzacyjne do ograniczenia planów przyspieszenia procesu elektryfikacji samochodów.

Dodatkowo zmiany w zachętach do zakupu samochodów elektrycznych były czynnikiem wyzwalającym odwrócenie wzrostowej tendencji sprzedaży. Niemcy, szukając oszczędności, wycofały swój popularny program dopłat pod koniec ubiegłego roku, powodując spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych o połowę w grudniu. W Szwecji, jednym z najbardziej zaawansowanych rynków pojazdów elektrycznych w Europie, gdzie 39% nowych pojazdów sprzedanych w zeszłym roku było zasilanych akumulatorami, rząd zakończył zachęty, a następnie obniżył podatki od paliw.

Wykres 3. Sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech (zmiana % w porównaniu z rokiem poprzednim)

Źródło: Bloomberg, European Automobile Manufacturers’ Association

Zwiększeniu sprzedaży samochodów elektrycznych na europejskim rynku nie pomoże ostatnia decyzja UE dotycząca nałożenia dodatkowych ceł na import elektryków z Chin. Jest to kolejny rynek po USA zwiększający cła w tym sektorze. Ma to na celu chronić lokalny przemysł samochodowy przed coraz bardziej popularnymi i tańszymi elektrykami z Chin.

Tabela 1. Sumaryczne cła, jakie mają być pobierane przez EU od 4 lipca 2024 r.

Producent Dodatkowa taryfa celna
BYD 28,4%
GEELY 30%
SAIC 48,1%

Źródło: opracowanie własne

W ubiegłym miesiącu Chińska Izba Handlowa zasygnalizowała, że importowane samochody z dużymi silnikami mogą być kolejnym celem odwetu Pekinu. Jak donoszą media państwowe, niektóre chińskie firmy motoryzacyjne zwróciły się do rządu o podniesienie ceł na europejskie samochody z dużymi silnikami do 25 proc. Gdyby cła zostały nałożone tylko na europejskich eksporterów, dotknęłoby to głównie Niemcy i Słowację, choć rozwiązanie całościowe dotknęłoby także przedsiębiorstwa amerykańskie i japońskie.

Potencjalna wojna celna pomiędzy EU a Chinami może stanowić zagrożenie dla osiągnięcia celów klimatycznych w zakresie redukcji CO2. Dodatkowo może prowadzić do spadku przychodów europejskich firm motoryzacyjnych, ograniczając ich zdolność do inwestowania w rozwój technologii i linie produkcyjne elektrycznych samochodów. Działania odwetowe mogą zniechęcać do dalszych inwestycji i prowadzić do opóźnień w realizacji kluczowych projektów. W dłuższej perspektywie brak stabilności na rynku może osłabić pozycję Europy jako lidera w dziedzinie zielonej technologii motoryzacyjnej, co jest kluczowe do osiągnięcia celów klimatycznych.

Autor: Artur Janoszek

 

WAŻNE INFORMACJE

Materiał został wydany jedynie w celach informacyjnych i nie jest ofertą ani zachętą do dokonywania transakcji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych. Materiał ten nie stanowi analizy inwestycyjnej, analizy finansowej ani innej rekomendacji o charakterze ogólnym dotyczącej transakcji w zakresie instrumentów finansowych, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Materiał nie stanowi również „informacji rekomendującej lub sugerującej strategię inwestycyjną”, ani „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE, ani usługi doradztwa inwestycyjnego. Usługa doradztwa inwestycyjnego jest świadczona na podstawie odrębnej umowy o doradztwo inwestycyjne.

Prezentowane stopy zwrotu nie uwzględniają kosztów związanych z nabyciem i zbyciem instrumentów finansowych (np. opłaty manipulacyjnej, prowizji maklerskiej). Konieczności poniesienia tych opłat powoduje zmniejszenie rzeczywistego zwrotu z inwestycji. Prezentowane stopy zwrotu nie stanowią gwarancji osiągnięcia podobnych wyników w przyszłości, są wynikiem inwestycyjnym osiągniętym w konkretnym okresie historycznym.

Biuro Maklerskie ostrzega, że inwestowanie w instrumenty finansowe wiąże się z ryzykiem utraty części lub nawet całości zainwestowanych środków. W szczególności Biuro Maklerskie zwraca uwagę, iż na cenę instrumentów finansowych wpływ ma wiele czynników, jak m. in. zmieniające się warunki ekonomiczne, prawne, polityczne i podatkowe, których niejednokrotnie nie można przewidzieć, lub które mogą być trudne do przewidzenia na etapie sporządzania niniejszego materiału.

Treść materiału wyraża wiedzę oraz poglądy autorów według stanu na dzień sporządzenia. Opracowanie zostało sporządzone z rzetelnością i starannością, przy zachowaniu zasad metodologicznej poprawności, na podstawie ogólnodostępnych informacji, uznanych przez Biuro Maklerskie za wiarygodne.

Informacje zawarte w komentarzu mogą być wykorzystywane wyłącznie dla własnych potrzeb i nie mogą być kopiowane w jakiejkolwiek formie ani przekazywane osobom trzecim.

Komentarz ani informacje zawarte w komentarzu nie mogą być rozpowszechniane w żadnej innej jurysdykcji, w której takie rozpowszechnianie byłoby sprzeczne z prawem.